Přihlásit se
Školení
Grafika pro vás
Dokumenty
Galerie
Co je to grafika?
Spousta lidí či hráčů právě z Howrse.cz by rádo umělo grafiku. Většina z nich ale nemá přesně ponětí o tom, co to vlastně grafika je. Je to umění, obor, či běžný koníček vzniklý někde ve světě v (ne)dávných dobách? Také je hlavním rozdílem mezi pojmy „Počítačová grafika“ a „Grafika“. V dnešním článku si to vše postupně vysvětlíme. Za zpracování děkuji Milanu Kovaříkovi.
Grafika
Grafika ve smyslu umělecké grafiky je jedním z druhů výtvarného umění. Vymezení pojmu je poměrně složité. Obecně můžeme říci, že grafikou nazýváme umělecké dílo, kdy umělec použije jednu z grafických technik a dílo „rozmnoží“ ručním řemeslným postupem na předem stanovený počet exemplářů. Každý z exemplářů je považován za originál, nikoliv za kopii, tedy vidíte, proč se kopírování trestá. Pokud si dílo „rozmnoží“ (nakopíruje) sám umělec, není to považováno za kopii, nýbrž originál, na rozdíl od kopírování díla někým jiným (tady se už lze bavit o porušování autorských práv apod.)
Historie
První grafické tisky se objevily v Číně v 6. století. Používanou technikou byl dřevořez, pomocí něhož se tiskly náboženské amulety. První dochovanou knihou, která se tiskla pomocí dřevořezu, je kniha z roku 868. Ve 13. století se dřevěné štočky používaly k tisku na plátno. Postupem času již technika dřevořezu, později dřevorytu, přestala vyhovovat a umělci hledali techniku a materiál, který by byl schopen přenést jemnější práci. Odtud pramení i vynález tisku z hloubky – kdy umělec vyryje námět do ocelové či měděné destičky a následně přenese výjev pomocí barvy na papír. Tiskařské technologie se v Evropě používají přibližně od roku 1450.
Knihtisk v 15. Století – tiskařská dílna
V 18. stol. také vznikají dodnes používaná písma pojmenovaná po svých tvůrcích (Didot, Baskerville nebo Bodoni).
Co není grafika?
Do originální umělecké (volné) grafiky nepatří plakáty, pohlednice, knižní ilustrace apod. V některých případech je velmi těžké rozpoznat rozdíl mezi původní grafikou a reprodukcí. Ve většině případů pomůže důkladné prozkoumání pomocí lupy, kdy po zvětšení objevíme na reprodukci rastr (síťovou mřížku). Dalším vodítkem může být porovnání díla s listy v depozitáři galerií.
Rozdělení grafiky
Grafiku můžeme řadit dle mnoha hledisek. Vymezení jednotlivých kategorií je vždy sporné a mnohé skupiny se velmi často překrývají. Za základní rozdělení je možno považovat dělení dle oborů, a to na grafiku volnou, užitou, reprodukční a dekorativní.
Volná grafika
Volná grafika (též grafika umělecká) je grafikou, která je zcela duševním majetkem svého tvůrce. Umělec tvoří dílo dle vlastní volné představy, jeho je námět, myšlenka i provedení. Díla mají nejblíže k obrazům. Do volné grafiky patří nejhodnotnější díla, jelikož vznikají bez vnějších vlivů.
Užitá grafika
Jde o grafiku k praktickým účelům. Patří sem novoročenky, pozvánky, svatební oznámení, ale i již zmiňované plakáty, knižní obaly apod.
Reprodukční grafika
Je grafikou dle cizí předlohy. Ve starší literatuře je možné zaznamenat názor, že tato skupina grafiky je méně hodnotná a v principu není hodna pozornosti. Tento názor již není zastáván a neodpovídá obrovskému významu, který měla reprodukční grafika v dobách před vynalezením fotografie pro vývoj a hlavně popularizaci umění. Nejlepší malíři si vždy vážili oněch „řemeslníků“, kterým svěřovali svá díla k rozšíření v grafickém přepisu.
Dekorativní grafika
Tento vžitý název je vlastně nesprávný. Dnes bychom tuto skupinu grafik mohli pojmenovat ilustrace. Jedná se o díla, která byla původní součástí nějakého knižního díla a doprovázela text. Patří sem např. grafika květin, ptáků, pohledy na města, výjevy z venkovského života a mnohé jiné.
GRAFIKA POČÍTAČOVÁ
Počítačová grafika je z technického hlediska obor informatiky, který používá počítače k tvorbě umělých grafických objektů a dále také na úpravu zobrazitelných a prostorových informací, nasnímaných z reálného světa (například digitální fotografie a jejich úprava, filmové triky). Z hlediska umění jde o samostatnou kategorii grafiky.
Za první film, kde se počítačová grafika objevila, se považuje 2001: Vesmírná odysea, který se snažil naznačit budoucnost grafických počítačů, nicméně všechny efekty s „počítačovou grafikou“ byly tomto filmu namalované ručně a speciální efekty se vyráběly tradiční technikou s modely. Prvním filmem, při jehož vytváření byla počítačová grafika skutečně využita, byl The Andromeda Strain z roku 1971.
Historie
Konzole radarového systému SAGE
William Fetter, designér firmy Boeing, je považován za autora slovního spojení „počítačová grafika“. Brzy se začaly významné počítačové firmy zajímat o grafiku a v roce 1965 uvedla firma IBM na trh grafický terminál IBM 2250, první komerčně dostupný grafický počítač..
Na konci 70. let se začaly rozšiřovat možnosti osobních počítačů a s nimi i způsoby praktického využití počítačové grafiky. Na konci 80. let se 3D grafika stala skutečností. Od 80. let se v počítačových systémech využívají symboly, ikony, obrázky a další grafické prvky pro usnadnění a zpříjemnění komunikace mezi uživatelem a počítačem.
V 90. letech nastal růst popularity 3D grafiky díky počítačovým hrám a animovaným filmům. V roce 1995 byl uveden film Toy Story, první celovečerní 3D-animovaný film. V roce 1996 byla vydána hra Quake, jedna z prvních her probíhajících výhradně ve 3D prostředí.
Do počítačové grafiky zahrnujeme 2D grafiku a grafiku 3D (více o těchto typech grafiky si uvedeme v samostatných článcích).
Možná se zdá trošku nepochopitelné to,co jste si právě přečetli,ale věřte,že je to pravda a ti co nechápou, ať si článek přečtou ještě jednou
Přidat komentář
Komentáře
3) adnil11 [23. 12. 2012 | 20:15]
Jsem nadšená
2) Týnka [24. 06. 2012 | 13:58]
Wow.. dočetla jsem se i to, co jsem nevěla. Bylo zajímavé se poučit.. Děkuji
1) smradiprdi (Radka) [20. 06. 2012 | 18:53]
Super článek
4) Smradlavý análek [04. 05. 2023 | 13:15]
Jo je to dobry asi ong pomohlo mi to na ict