Kurzy grafiky Akce a soutěže Domů

Nejčastější pojmy používané v grafice

V tomto článku si probereme veškeré pojmy užívané v grafice, pojmy v HTML si uvedeme v dalším článku. Určitě se někteří z vás setkali se slovíčkem,jehož význam vám zůstal skryt. ;)

Slovníček


V grafice se setkáváme s obrovským množstvím pojmů (asi kolem několika tisíc). Všechny ale zmiňovat nebudeme,protože některé jsou potřeba spíš už pro grafické obory a konkrétní práci s počítačem. My si uvedem ty,které nejčastěji používáme MY v programech, vidíme v článcích apod.


Vektorová grafika
→ Vektorová grafika označuje způsob ukládání obrazových dat. Spolu s bitmapovou grafikou představují dva základní způsoby ukládání obrázků. Ve vektorové grafice je obraz tvořen pomocí jednoduchých geometrických objektů jako jsou body, přímky, křivky, polygony a jiné. Vektorová grafika se ukládá do souborů s koncovkou *.cdr, *.dvg, *.dxf, *.svg  a další.

Bitmapová (rastrová) grafika
→ Je to nejrozšířenější typ grafiky. V bitmapové grafice je obraz tvořen pomocí jednotlivých barevných bodů. Body jsou uspořádány do mřížky. Každý bod má určenu svou přesnou polohu a barvu (RGB,CMYK, ...). Tento způsob zobrazení obrazu používá například televize nebo digitální fotoaparát. Kvalitu obrazu ovlivňuje především rozlišení a barevná hloubka. Rozmístění a počet barevných bodů obvykle odpovídají zařízení, na kterém se obraz zobrazuje (monitor, papír). Pokud se obrázek zobrazuje na monitoru, stačí rozlišení 72 DPI, pro tisk na tiskárně 300 DPI. Pro převod obrazových předloh (klasické fotografie, kreseb a dalších) do bitmapové grafiky slouží skener. Mezi hlavní souborové formáty jsou *.bmp, *.gif (Graphics Interchange Format), *. jpg (Joint Photographic Experts Group), *.png (Portable Network Graphic), *.tiff a další.

Rozlišení
→ Rozlišení obrazových informací uvádíme ve dvou hlavních typech -pixelech a DPI.

Pixel
→ Pixel je zkrácený výraz pro "picture element" neboli obrazový prvek, v praxi se ujala značka px. Pixel je nejmenší jednotka digitální rastrové grafiky. Představuje jeden svítící bod na monitoru. Tyto body tvoří čtvercovou síť a každý pixel je možné jednoznačně identifikovat podle jeho souřadnic. Velikost pixelu záleží na typu monitoru.

Grafické programy
Grafické editory a prohlížeče jsou speciální programy, které umí zobrazit, vytvořit nebo zpracovat grafiku. Pro práci s vektorovou grafikou se používají vektorové editory jako Adobe Illustrator, Corel Draw, Sodipodi nebo Zoner Callisto. Pro práci s rastrovou grafikou se používají programy jako Corel PhotoPaint, Adobe Photoshop, Gimp, Zoner PhotoSuite aj.
Pro prohlížení obrázků v různých formátech slouží ACDSee, XnView a další.

Polygon

→ Jedna rovina z povrchu 3D modelů. Většinou představována trojúhelníkem. Skládáním takových polygonů vzniká povrchová reprezentace 3D objektu. Tento pojem můžeme najít i jako nástroj v programech pro grafiku (slouží k ořezu) libovolného místa v obrázku.

Textura

→ Textura většinou slouží ke změně vlastností upravovaného objektu (obrázku). Nejčastěji se používají např. letokruhy ve dřevě, různé napodobeniny dřeva apod. Dá se použít na změnu průhlednosti, ale i třeba na změny geometrie a stínování povrchu.

Vektor

→ Rozdíl dvou bodů v prostoru.

Gradient

→ pojem pro zobrazení palety barev v grafickém progamu

Formát

→ termín používaný zvláště u obrázků. Vyznačuje se příponami (*jpeg...)

Font

→ Font, neboli druh písma. Na internetu je spousta stránek ke stažení různých druhů fontů zdarma (uvedeme si v dalším článku)

Screen

→ Slovem "screen" se myslí "vyfocení" (laicky řečeno) prostoru (v našem případě obrazovky). K tomuto účelu slouží klávesa "Prt SCR" (Print Screen). Po "vyfocení" se dá daný záběr vložit do libovolného grafického programu a upravovat.


Tak,to by bylo zatím všechno. Kdybyste narazili na pojem, který by vám nebyl jasný, napište mi a já jej vysvětlím a vložím do tohoto článku. :)

Přidat komentář

Autor:

Text:

:) ;) B) :( :'( :P :D XD *yes* *no* :* :[ :-/ :O

Opište tento text: CAPTCHA

Komentáře